
 

Report
September 2015

      By Crispin C. Maslog
Ramon R. Tuazon 

Daniel Abunales, Jake Soriano, 
Lala Ordenes 

The political economy of the news media in the 
Philippines and the framing of news stories on 
the GPH-CNN peace process

Contents
Asian Institute of Journalism and Communication (AIJC)	 1
Abbreviations and acronyms	 3
I. 	 Introduction and history: the peace process	 3
II. 	 Objectives and methodology of the study	 4
III. 	 Roles of the news media in conflict reporting 	 4
IV. 	 Political economy and news coverage	 5

1. Reporting on the CNN lacks context 	 6
V. 	 Current media framing of the peace process	 7
VI. 	 Characteristics of media reporting 	 8

1. Lack of balance in the use of sources	 8
2. Reliance on government and military sources	 8
3. Peace reporting on Muslim conflict	 10

VII. 	 Ownership structure of the Philippine mass media	 10
1. Pre-martial law oligarchs	 11
2. Martial law oligarchs	 11
3. Today’s oligarchs 	 12
4. Duopoly	 12
5. New kid on the block	 12
Table 1: Chain of ownership of the Philippine mass media, 2015	 14
6. Philippine media’s global reach	 16

VIII. 	The impact of ownership on the peace process	 16
IX. 	 Recommendations	 17

1. Jumpstart the stalled GPH-CNN peace process 	 17
2. Stir up public opinion to support the resumption of the peace process	 17
3. Upgrade the quantity and quality of peace process coverage	 18
4. Seek media cooperation to develop full-time peace process reporters	 18
5. Create a Centre for Peace Studies and Peace Journalism	 19

Bibliography 	 19

Asian Institute of Journalism and Communication (AIJC)
September 2015



2

  NOREF Report – September 2015

 Executive summary

The following points emerged from the research:
•	 The peace process between the Government of the Republic of the Philippines (GPH) and the CNN 

(CPP-NPA-NDF) is “invisible”, with nothing going on worth reporting. As a result there is currently 
very little media coverage of the peace process and no background coverage. The Benigno Aquino 
government seems focused on negotiations with its other insurgency problem, the Moro Islamic 
Liberation Front (MILF), with which an agreement was reached in 2014. For this reason, Aquino has 
set aside talks with the CNN to concentrate on one deal at a time. 

•	 The peace process as a news story does not resonate with the public and is not “sexy” enough. Before 
the Mamasapano incident in January 2015 the Mindanao peace process was not interesting to media 
audiences, especially those living outside Mindanao. The size of the Mindanao audience is 
insignificant compared to Metro Manila or Mega Manila, hence the limited coverage, because there is 
no market for the (Mindanao) peace story. Large audiences bring in higher ratings (and circulation) 
and therefore more advertising revenue to the media company.

•	 Generally, peace stories are not popular. Regular monitoring shows that ratings of current affairs 
programmes usually drop when the peace process is the featured topic. 

•	 Most media coverage of the peace process between the Philippine government and the CNN has been 
lacking in context. These stories did not have proper background and were treated as if they were no 
different from street crimes. Television puts a premium on spot news, and contextual writing follows 
only when significant spot news is happening. The news value that determines coverage is essentially 
conflict. Most reporting is spot news, like NPA attacks, etc., and there is no attempt at background 
reporting. 

•	 The information in such stories is obtained from the military, which is understandably biased against 
the rebels. The CNN is presented as being intent on causing terror and inflicting harm on people, and 
destabilising the government.

•	 Even in provincial media reports on the peace process between the GPH and CNN rely mostly on 
press releases from the government and military. However, local Mindanao journalists are more 
cautious when reporting the peace process because the prospect of peace in Mindanao is significant 
to them.   

•	 Conflict has significant news value, so the Philippine mainstream media highlight conflict instead of 
peace when reporting on the CNN. Journalists are expected to comply with their respective news 
organisations’ daily story quotas, which prevents more in-depth reporting of the so-called ethnic 
conflict. News organisations are unwilling to devote more time or additional resources to do a 
thorough story. 

•	 All of the Philippine news media do not have regular reporters for the peace beat. Reporters assigned 
to cover conflict with the CNN or Muslims are assigned to the defence beat, the presidential beat or 
the police beat. These reporters do not have enough expertise to write contextual stories related to 
the spot news they cover. 

•	 Mindanao journalists complain of a Manila desk bias that tries to generalise stories to the whole of 
Mindanao, as if the whole island were a war zone.

Recommendations: 
–	� The GPH-CNN peace process should be jumpstarted.
–	� Public opinion should be stirred up to support the resumption of the peace process.
–	� The quantity and quality of peace process coverage should be upgraded.
–	� The media should be encouraged to develop full-time peace process reporters.
–	� A Centre for Peace Studies and Peace Journalism should be created.



3

NOREF Report – September 2015

left-leaning political parties, trade unions, political 
activists and sympathisers – to bolster the fight for social 
justice. Some NDF members, like Satur Ocampo, ran for 
office after the 1986 People Power Revolution and were 
elected.

The NPA armed struggle against the Government of the 
Republic of the Philippines (GPH) armed forces reached 
its height in the 1980s. NPA rebels attacked foreign-
owned and -operated mines, construction companies, and 
logging concessions, among other targets. They harassed 
the military in the countryside, while the Muslim rebels 
battled government forces in Mindanao. It was a time of 
crisis for the Marcos regime.

When Marcos was overthrown by the People Power 
Revolution in 1986, the CPP-NPA-NDF (collectively known 
as the CNN) made a tactical mistake. It boycotted the 
elections and did not understand the extent of the 
people’s grievance against the Marcos regime. As a result 
it was left by the roadside as the People Power bandwag-
on elected an unlikely housewife, Cory Aquino, widow of 
Ninoy Aquino, to the presidency.

In a show of magnanimity President Aquino released the 
then-imprisoned Jose Maria Sison from jail and agreed to 
a 60-day ceasefire with the rebels. It was meant to be a 
confidence-building measure to jumpstart negotiations 
with the CNN. The first formal talks to tackle substantive 
issues took place in 1987, but were short-lived.

The NDF walked out on the negotiations because of the 
so-called Mendiola massacre on January 22nd 1987. 
Seven stone-throwing farmers were shot dead by police 
when the former pushed back the barricades set up at the 
entrance to Mendiola Street, which leads to the presiden-
tial palace of Malacañang. 

Because the new Aquino administration had too many 
problems to face after the overthrow of the Marcos 
regime, including seven military coups, it did not priori-
tise peace negotiations with the rebels, whom it probably 
perceived as a spent force; also, at this stage the military 
opposed negotiations with the CNN. 

Simultaneously, grassroots support for the revolutionary 
movement waned. Negotiations resumed under the next 
president, Fidel V. Ramos, who announced an amnesty 
and established a negotiation process in 1992. 

In the next 20 years the CNN insurgency weakened 
because of alleged brutal purges from its ranks of 

Abbreviations and acronyms
AIJC	� Asian Institute of Journalism and 

Communication
BBL	 Bangsamoro Basic Law
CAB 	� Comprehensive Agreement on the 

Bangsamoro
CNN	 CPP, NPA and NDF
CPP	� Communist Party of the Philippines
GPH	� Government of the Republic of the 

Philippines
IRA	 Irish Republican Army
JASIG 	� Joint Agreement on Safety Immunity 

Guarantees
MILF	 Moro Islamic Liberation Front
MOA-AD 	� Memorandum of Agreement on the 

Ancestral Domain
NDF	 National Democratic Front
NPA	 New People’s Army
OPAPP	� Office of the Presidential Adviser on the 

Peace Process
PLDT 	� Philippine Long Distance Telephone 

Company

I. Introduction and history: the peace 
process
The Philippines’ 46-year-old Communist rebellion, 
although now much weaker than it used to be, is currently 
the oldest continuing rebellion in Asia. Philippine Com-
munist patriarch Jose Maria (“Joma”) Sison, a former 
literature professor at the University of the Philippines 
who now lives in exile in Utrecht, the Netherlands, 
founded the Communist Party of the Philippines (CPP) in 
December 1968, riding on the wave of unrest during the 
corrupt regime of former president Ferdinand Marcos. 

The party organised its military wing, the New People’s 
Army (NPA), in March 1969 and declared its intention to 
overthrow the national government through armed 
struggle. The NPA had its roots in the Hukbalahap 
resistance movement against the Japanese during the 
Second World War. The NPA drew strength from the social 
injustices during the time of President Marcos. Many 
peasants and student activists headed for the mountains 
when martial law was declared. The two main issues at 
the start of the movement were land reform and govern-
ment corruption (OPAPP, 2011).

The CPP organised its political arm in April 1973, the 
National Democratic Front (NDF) – a coalition of extreme 



4

  NOREF Report – September 2015

suspected government informers and opponents of the 
party leadership abroad. The leadership and rank and file 
of the NPA criticised the top leadership who continued to 
live in luxury abroad. In 2011 the military believed that the 
CNN had dwindled to some 4,111 members. Negotiations 
continued off and on during the six years of the Ramos 
administration (OPAPP, 2011).

Under President Benigno Aquino III the GPH negotiating 
panel with the CNN was reconstituted on October 21st 
2010. Informal chair-to-chair discussions were held in 
Hong Kong in December 2010.  President Aquino, how-
ever, gave more importance to the Moro Islamic Libera-
tion Front (MILF) problem and succeeded in negotiating a 
peace deal with it that is now being discussed in Con-
gress. 

II. Objectives and methodology  
of the study
While negotiations with the MILF were ongoing the CNN 
was largely ignored, awaiting its turn to negotiate with the 
GPH, so to speak. Quo vadis, CNN? Will it get the attention 
it deserves from the GPH? Is it getting the unbiased 
coverage it covets from the Philippine news media? What 
can be done to jumpstart the stalled negotiations between 
the GPH and the CNN?

To answer these questions we reviewed studies on the 
reporting of the GPH-CNN conflict; examined current 
news coverage of the GPH’s peace negotiations with the 
CNN and MILF; studied the ownership structure of the 
Philippine mass media and its possible impact on cover-
age of the peace process; and interviewed key informants, 
like media reporters covering the peace beat, media 
executives and their role in editorial planning and deci-
sion-making, two key informants from the political left, 
who represented their sectors in the Philippine Congress, 
and two former government panel negotiators. 

In short, we studied the politics and economics of the 
news media coverage of the peace process between the 
GPH and the CNN mainly, and the MILF incidentally, in 
order to answer the above questions. 

III. Roles of the news media in conflict 
reporting 
Phillips Davidson (1974) argues that although sometimes 
the media can make it more difficult for governments to 
reach an agreement to end a conflict, they can nonethe-
less favourably influence negotiations. Davidson observes 

that the daily news habits of diplomats give them access 
to similar sets of information and opinions. While two 
parties may not agree with what the media reports, these 
reports give them common knowledge of the circum-
stances that they are trying to resolve (Davidson, 1974).

More recently Spencer’s (2005) study of the media and 
peace acknowledges the potential of the news industry to 
constructively contribute to the development of peace 
negotiations. Unfortunately, however, on many occasions 
the media’s preoccupation with drama and antagonism 
fails to “allow space for alternative discourses to emerge 
which could further contest and open up issues and 
positions in relation to peace communication”  
(Spencer, 2005: 114).

The mass media play a variety of roles in reporting peace 
negotiations. Their main function, of course, is to report 
the news as it happens, as objectively as possible – but, 
generally speaking, the juicier it is the better, which often 
constitutes a problem. This is especially true in free 
enterprise societies like the Philippines, where the mass 
media have to earn profits for their owners and therefore 
compete for their readers’ attention.

The “megaphone diplomacy” employed by the British and 
Irish governments to facilitate indirect dialogue with Sinn 
Fein and the Irish Republican Army (IRA) during the 
Northern Ireland Peace Process is one example of how 
news media can provide common knowledge to parties in 
conflict.

Well aware that Sinn Fein was crucial to the peace 
process, the British and Irish governments continued to 
engage the organisation in the negotiations by using an 
alternative platform to formal negotiations – i.e. the 
media – to convey their messages to Sinn Fein, while Sinn 
Fein employed the same strategy to relay its positions on 
issues related to the peace process. 

Sparre (2001) observes that one of the most important 
messages that was positively communicated by the media 
was that Sinn Fein did not have to accept the Downing 
Street Declaration, i.e. the agreement that laid down the 
framework for how the British and Irish governments 
would address the problems in Northern Ireland.

Sparre (2001: 101) describes the use of “megaphone 
diplomacy” in the Northern Ireland Peace Process as 
a process of “squaring the circle by talking to terrorists 
through journalists”. She says this technique can be 
effective in the right circumstances: 



5

NOREF Report – September 2015

the publicity and transparency offered by the news 
media can be absolutely vital for the success of the 
conflict resolution process, but it is probably important 
that the media organization carrying the message is 
considered credible by both the sender and the 
intended recipient.

The mass media, however, are often carried away by the 
drama and emotion of conflict situations, as happened in 
the Philippines in 2008 when the Memorandum of 
Agreement on the Ancestral Domain (MOA-AD) between 
the GPH and MILF collapsed. Instead of providing relevant 
information that could have helped the public understand 
the agreement, the media added to the confusion sur-
rounding it (Torres, 2008). 

The sincerity of the then-Arroyo government with regard 
to the MOA-AD was also tainted by the allegations that 
surfaced in the media that her camp was merely using 
the agreement to extend her term in office in order to 
push for a shift to federalism through constitutional 
amendments. In their reports the media failed to discuss 
that the MOA-AD was merely a preliminary agreement 
and that a comprehensive agreement was to be drafted 
only after the memorandum had been signed (Pinlac & 
Dura, 2008).

Thus, if wisely used, the mass media can help peace 
negotiators in a variety of ways. They can be used to float 
trial balloons or test the waters for reactions to a peace 
proposal. The mass media can also illuminate issues 
under negotiation by means of independent research, or 
by going to the other side and getting its take on an issue. 
On occasion, governments can make use of the mass 
media in so-called backdoor diplomacy to ascertain 
whether the other side is interested in negotiating. We are 
seeing this at present (March 2015), when the top CNN 
negotiators, Joma Sison and Luis Jalandoni, have been 
giving media interviews suggesting that they are ready to 
restart negotiations with the GPH. 

The journalists involved in backdoor diplomacy, however, 
have to be credible to both sides of the conflict. This 
brings to mind the role of the late Benigno Aquino Jr., 
father of the current Philippine president, Benigno Aquino 
III. Benigno Aquino Jr. negotiated the surrender of the 
former Hukbahalap leader Luis Taruc to the government 
of then-President Ramon Magsaysay in 1954. This was a 
significant feather in his cap when he was a young 
reporter for the Manila Times. 

IV. Political economy and news coverage
Edward Herman and Noam Chomsky’s (1988/2002) 
Propaganda Model has directed the attention of media 
scholars towards the elements of political economy as 
the prime determinant of the processes of news produc-
tion. Herman and Chomsky (1988/2002: i) argue that 
“among their other functions, the media serve, and 
propagandize on behalf of, the powerful societal interests 
that control and finance them”.

The Propaganda Model identifies five “filters” that 
influence the framing of news. Herman and Chomsky 
(1988/2002: 2) believe that these elements interact with 
and reinforce one another: 

(1) the size, concentrated ownership, owner wealth, 
and profit orientation of the dominant mass-media 
firms; (2) advertising as the primary income source of 
the mass media; (3) the reliance of the media on 
information provided by government, business, and 
“experts” funded and approved by these primary 
sources and agents of power; (4) “flak” as a means of 
disciplining the media; and (5) “anti-communism” as a 
national religion and control mechanism. 

 
These filters reflect Carlos Conde’s (2002: 68) argument 
as to why the so-called ethnic conflicts in the southern 
Philippines “don’t stand a chance of being reported 
thoroughly, sensitively and fairly by the mainstream 
media”. Conde (2002: 68) observes that these conflicts 
between ethnic groups in Mindanao almost always follow 
the same pattern:
 

the company or the government targets an area for 
“development”, sends in the military to quell any 
resistance by the natives, divides the ethnic group into 
factions for easier manipulation, the company or the 
government has its way, the ethnic group continues to 
resist, the violence continues, with the military’s 
increasing ferocity matched only by the tribe’s deter-
mination to fight. 

In this scenario the military is the most visible actor. So 
when conflict escalates into violence it is convenient for 
defence-beat journalists stationed in a military camp to 
interview and quote the relevant military officer in their 
stories. As a result the views of the military or govern-
ment side are thoroughly represented, but those of the 
other side or even the victims remain unheard. Conde 
(2002) further observes that journalists are expected to 
comply with their respective news organisations’ daily 
story quotas, which prevents them from doing more 



6

  NOREF Report – September 2015

in-depth reporting of the so-called ethnic conflict. News 
organisations are also unwilling to devote more time or 
additional resources to produce a thorough story.

The same factor was revealed in an undergraduate study 
that looked at the profile of Manila-based journalists who 
covered the MOA-AD (Bahillo & Ducut, 2011). Aside from 
their personal biases and prejudices against the MILF, 
the journalists interviewed for this research linked their 
inability to provide in-depth reports to their respective 
organisations’ daily story quotas.

Story quotas may also be the reason why most stories on 
conflict only cite a single source. A content analysis study 
by the Centre for Media Freedom and Responsibility 
entitled “Covering conflict in Mindanao: terror and the 
press” revealed that most of the Philippine Daily Inquirer’s 
reports on conflict only quote military sources (Rara, 
2006).

The circumstances cited above fit with the argument on 
the third filter of the Propaganda Model – “the reliance of 
the media on information provided by government, 
business, and experts funded and approved by these 
primary sources and agents of power” (Herman & 
Chomsky, 1988/2002: 2). Herman and Chomsky 
(1988/2002: 18) further explain that the “mass media are 
drawn into a symbiotic relationship with powerful sources 
of information by economic necessity and reciprocity of 
interest”.

While we perceive the economic aspect as one of the main 
factors in these circumstances, it has also been observed 
that stories about conflict still dominate the news media. 
Conde (2002) observes that from the point of view of 
Manila-based newsrooms, the whole of Mindanao is 
basically a war zone and the prime source of the country’s 
bad news. War stories, he adds, sell newspapers and 
improve the ratings of television and radio stations. 

Organisational and ideological levels are believed to be an 
influential factor in the disturbing image of Mindanao 
projected in the media. Political and business elites from 
Manila view Mindanao as backward and recalcitrant – and 
national news media organisations are ultimately con-
trolled from Manila. This distorted reporting of the 
situation in Mindanao by Manila-based editors led in late 
2001 to the mass resignation of the Inquirer Mindanao 
bureau team, including its editor-in-chief, Carolyn 
Arguillas. Arguillas, together with her former team from 
the Inquirer Mindanao, established the MindaNews in 
response to the sensational coverage by the national 

news media of the Mindanao conflict (Lynch, 2013). 

1. Reporting on the CNN lacks context 
The situation is the same with the CNN. Soriano’s (2015) 
content analysis study of the Philippine media’s reporting 
of peace-related issues revealed that media reports on 
the CNN tended to focus only on clashes, ambushes, 
explosions and other violent events linked to the organi-
sation. Soriano (2015: 86) observes that these reports 
“were presented as if occurring outside the broader 
timeline of the still-ongoing communist insurgency, and 
the on-again, off-again peace negotiations of the NDF and 
the GPH”. The study also reveals that these stories were 
never contextualised and were treated as if they were no 
different from street crimes. Like the circumstances cited 
earlier, the information cited in these stories was ob-
tained from the military.

The same findings were observed in another content 
analysis study of the reporting of the Abante Tonite tabloid 
on issues concerning leftist movements, including the 
CNN. The study shows that there is an ongoing attribution 
bias in that the majority of the information cited in the 
stories comprised accounts from government officials, 
and Abante Tonite almost never cited the CNN as a news 
source (Dela Cruz, 2008). The study also reveals that the 
tabloid never treated the CNN positively in its reports. The 
data analysed in this study showed that the CNN was 
“merely presented as an organization intent on inflicting 
terror and harm among people, and destabilizing the 
government” (Dela Cruz, 2008: 61).

Even in provincial media, reports on the peace process 
between the GPH and CNN rely mostly on press releases 
from the government and military. An undergraduate 
study that looked at the reporting of SunStar Davao on the 
peace process between the two parties in Mindanao 
revealed that the government is almost invariably given 
more mileage than the CNN (Senga, 2000). However, this 
study also observes that SunStar Davao treated stories on 
the peace process more cautiously than the Manila-based 
news media. It argues that local journalists are more 
circumspect when reporting the peace process because 
the prospect of peace in Mindanao is more significant to 
them. 

The media’s treatment of the CNN as illustrated in the 
studies cited above seems to contrast with the observa-
tions of the International Crisis Group (ICG, 2011), which 
state that the leftist movement is heavily concentrated in 
the countryside and that CPP-NPA CARAGA Commander 
Jorge “Ka Oris” Madlos used community media to 



7

NOREF Report – September 2015

publicise the organisation’s activities, making use of local 
radio stations to announce its operations and even 
granting them extended interviews. At about the same 
time, before his death, a CNN information officer called 
Ka Roger was active in the propaganda war against the 
military in the southern Tagalog and Bicol regions. He 
was always available for interviews by the mass media 
and was often quoted. 

The ICG’s (2011) report supports an earlier study of 
conflict, terrorism and the media in Asia in which Benjamin 
Cole (2006) observes that the CPP-NPA had maintained 
professional relations with and direct access to the media, 
which enabled them to use their revolutionary propaganda 
to influence media outputs. Cole claims that the CPP-NPA 
had gained an advantage over the GPH in the propaganda 
war by exploiting media coverage of the root causes of the 
conflict such as poverty, landlessness, government neglect 
and inequity. It is possible, however, that this was true at 
the time when Cole’s study was conducted, but is no longer 
the case since 2011. When the “old guard” like Ka Roger 
died, for example, there was no new blood to take his 
place, and the movement suffered accordingly.

Radio is one of the most important forms of media that 
the CPP-NPA are using to reach its constituency, which is 
largely based in impoverished and remote rural areas. 
The group would likely use Manila broadsheets and televi-
sion if it wanted to reach a wider urban audience, which is 
not its natural constituency.

However, Cole (2006: 67) also observes that although the 
media provide ample space to the GPH and CPP-NPA, the 
reporting of conflict and the peace process remains a 
game of “claim and counter-claim”. News media are still 
uncritical of the peace process and provide very little 
analysis and context to help readers understand the 
situation. However, Cole (2006) argues that it is not clear 
whether this type of reporting actually matters to the 
CPP-NPA, because their access to the media enables 
them to successfully communicate their messages to the 
public. He also suggests that while the media are more 
analytical and critical of the government, they should be 
equally analytical and critical of the CPP-NPA.  

Norwegian scholars Johan Galtung and Mari Holmboe 
Ruge (1965) inspired the reform movement in the media 
in order to promote a culture of peace and encourage the 
media to abandon the traditional zero-sum framing of war 
and conflict coverage. Galtung and Ruge (1965) say that 
the media prefer bad news to good news because it is 
more unexpected. They add that, traditionally, most news-

rooms also prefer stories that are unambiguous and have 
an identifiable beginning and end. The media tend to 
ignore stories that will require time to monitor the 
unfolding of events and are more interested in those with 
an immediate outcome.

British journalist-turned-academician Jake Lynch (2013) 
proposes that journalists pursue peace journalism, an 
emerging field of scholarly research that seeks to convince 
journalists to report in a way that favours peace. This 
means highlighting the areas of agreement rather than 
disagreements in any peace process. In other words, rather 
than concentrating exclusively on the element of conflict in 
negotiations, journalists should explore other areas – 
issues on which both sides agree, the suffering of civilians, 
the trauma of children and women caught in the crossfire, 
etc. A cursory reading of current reporting, however, does 
not show much attempt to practise peace journalism.

V. Current media framing of the peace 
process
On December 27th 2014 the Philippine Daily Inquirer ran on 
its front page a report entitled “Joma [Sison] says peace 
talks may resume next year” (Mallari & Dizon, 2014).

Sison’s announcement came at a crucial moment in the 
GPH’s peace negotiations with rebel groups. Eight months 
earlier, on March 27th, the GPH and MILF had signed the 
Comprehensive Agreement on the Bangsamoro (CAB), an 
ostensibly final peace deal capping 17 years of negotia-
tions.

In its report the Inquirer said Sison “remained pragmatic 
that the two parties would not be able to reach a final 
peace agreement within the Aquino administration, which 
will end in June 2016”. It further stated:

But at the very least, Sison told the Inquirer in a 
message, that the two parties could reach agreements 
for social and economic reforms and a ceasefire.

“I think there is ample time to arrive at a Comprehen-
sive Agreement of Social and Economic Reforms and 
a Truce and Cooperation Agreement on the basis of 
a general declaration of mutual intent,” Sison said.

“There is little time left to make all the agreements up 
to the final peace agreement, which is the 
Comprehensive Agreement on the End of Hostilities 
and Deployment of Forces,” he added  
(Mallari & Dizon, 2014).



8

  NOREF Report – September 2015

The report also quotes Presidential Adviser on the Peace 
Process Teresita Deles describing Sison’s remarks as 
“very positive”: 

In keeping with the spirit and hope of the Christmas 
season, I would like to think that Mr. Sison’s very 
positive remarks indicate that common ground between 
the two parties may indeed be broadening toward the 
achievement of a just and durable peace that our 
people desire and deserve (Mallari & Dizon,  2014).

The report, however, also quotes Deles’s categorical 
statement through an official communiqué released by 
Malacañang that

there have been no meetings between the GPH and 
the NDF to discuss the possible resumption of talks. It 
is true, however, that friends of the process have been 
shuttling between the two parties to explore possible 
parameters for restarting talks at the earliest time 
possible (Mallari & Dizon, 2014).

Then the report quotes sources from the field, thus 
introducing the subject of conflict into the narrative, and it 
is here that we obtain a glimpse of the political economy 
of the media. These sources and the statements attrib-
uted to them are as follows (Mallari & Dizon,  2014):

1.	 Military spokesperson Brig. Gen. Restituto Padilla is 
indirectly quoted: 

“In a goodwill gesture amid a Christmas ceasefire, the 
rebels on Friday released two soldiers held captive for 
four months in Bukidnon province.”

2.	 Rebel spokesperson Jorge Madlos is indirectly quoted:

“Three more soldiers would be freed by January as 
a goodwill gesture.”

3.	 Sen. Antonio Trillanes, described as a “former Navy 
officer”, is directly quoted on his views about mutual 
trust:

“I don’t see that [mutual trust] right now. The CPP-
NPA-NDF should demonstrate more sincerity in their 
pursuit of peace. Otherwise, these talks would just be 
a tactical maneuver for them.” 

4.	 Southern Luzon Command chief Maj. Gen. Ricardo 
Visaya is indirectly quoted on the subject of NPA 
attacks in southern Luzon (Occidental Mindoro, 

Camarines Sur, Albay, Masbate and Camarines Norte) 
and directly quoted as follows:

“It has been proven that nobody is a real winner in 
bloody armed conflicts. We are witness to the endless 
misery experienced by our own people, who are 
caught in the crossfire.

We must reflect why we have allowed ourselves and 
our communities to endure 46 years of violence and 
senseless deaths among fellow Filipinos.”

VI. Characteristics of media reporting 
1. Lack of balance in the use of sources
A simple counting of sources in the Inquirer article cited 
above already reveals a lack of balance: there are three 
sources from the Philippine armed forces, including 
Trillanes by way of his introduction as a “former Navy 
officer”, but only one from the NPA. But something more 
than the issue of journalistic balance can be identified 
here.

It is a truism that sources of information are essential to 
journalism – without them journalists would have nothing 
to produce. Great sources, whether human or documen-
tary, make great stories. Mark Fishman cited in Herman 
& Chamsky, 1988/2002: 19) notes that

Newsworkers are predisposed to treat bureaucratic 
accounts as factual because news personnel partici-
pate in upholding a normative order of authorized 
knowers in society. Reporters operate with the 
attitude that officials ought to know what it is their job 
to know …. In particular, a newsworker will recognize 
an official’s claim to knowledge not merely as a claim, 
but as a credible, competent piece of knowledge. This 
amounts to a moral division of labor: officials have and 
give the facts; reporters merely get them.

2. Reliance on government and military sources
The Philippine media’s reliance on government sources is 
evident when two days after the Philippine Daily Inquirer 
report cited above, on December 29th 2014, both the 
Inquirer and Philippine Star ran a report on critical 
remarks on GPH peace negotiations with the CNN made 
by Sen. Trillanes.

“Aquino-Joma meeting a bad idea, says Trillanes”, 
reported the Inquirer (Salaverria, 2014). Almost the entire 
report is about the senator’s opinions, whose role in the 
peace process was not identified, i.e. it was not clear 



9

NOREF Report – September 2015

whether he was speaking as a senator of the country or 
as a former military official.

Another instance of the reliance on government sources, 
the military in particular – and this case clearly problem-
atic – could be glimpsed in the Inquirer report “Soldiers 
share Christmas cheer with NPA families, Mangyan folk” 
(Mallari & Barrameda, 2014). This is positive news in line 
with the spirit of the holiday season, but only for the 
military. Towards the end of the report it refers to a 
November 7th attack by NPA rebels in which one police-
man and one soldier were killed. The views of the NPA 
were not included in the report, but noticeably the 
soldiers spoke for it.

Jake Soriano (2015) found that journalists have relied on 
military sources more than others when reporting about 
the GPH peace talks with both the CNN and MILF. He 
writes,

Surprisingly, the source most commonly quoted in 
reports about peace is not the Presidential Adviser on 
the Peace Process, or the peace negotiators for the 
parties involved in the talks. … Information from the 
military is still most cited (Soriano, 2015: 87).

Of more than 600 news reports on the CNN and MILF 
published in the mainstream newspapers the Inquirer, 
Philippine Star and Manila Bulletin from January to July 
2014, 144 reports cited military sources (Soriano, 2015). 
In contrast, Sec. Teresita Deles of the Office of the 
Presidential Adviser on the Peace Process (OPAPP) was 
quoted in only 79 reports; Alexander Padilla, the GPH 
chair for peace talks with the CNN was quoted even less, 
in only seven reports; CPP founder Sison was also quoted 
in only seven reports; and NDF negotiator Luis Jalandoni 
was quoted in only two (Soriano, 2015).

Herman and Chomsky (1988/2002: 19) explain that what 
they call “the heavy weight given to official sources” by 
the mass media is “partly a matter of cost”:

Taking information from sources that may be pre-
sumed credible reduces investigative expense, 
whereas material from sources that are not prima 
facie credible, or that will elicit criticism and threats, 
requires careful checking and costly research.

The persistent quoting of sources from the military and 
the government might help explain why news media 
reports on peace negotiations between the GPH and the 
CNN tend to have a specific orientation.

Before December 2014 Sison floated the possibility of 
another round of talks, while another significant period 
was the week in March the same year when, coinciden-
tally, the CAB was signed. The signing of the CAB marked 
a high point in the talks between the GPH and MILF. In the 
document both parties agreed to an ostensibly final 
solution to resolving the conflict in Mindanao. But as 
Soriano (2015: 87) points out, significant events that 
concern the CNN also occurred in the same week,

Probably by deliberate design (as President Aquino 
had hinted that something big was about to happen), 
the week of the signing of CAB was the same week 
that alleged heads of the CPP-NPA fell to government 
forces, Benito and Wilma Tiamzon, on March 22 and 
Andrea Rosal on March 27, the same day as the 
signing. Add to that March 29, when NPA celebrated 
the 45th anniversary of its founding.

How did the mass media cover these events in relation to 
the bigger picture of peace talks with the CNN?

On March 23rd the arrest of the Tiamzons was the banner 
story of 24 Oras, the flagship prime time news programme 
of GMA News. In the report militant group Karapatan was 
interviewed and told the press that its members were not 
allowed to visit the couple. Its representatives also 
threatened to sue the GPH over the arrest.

A longer follow-up report immediately succeeded the first 
story. It provided more details on the arrest and featured 
an interview with a source from the military, Gen. Emma-
nuel Bautista, and with the lawyers of the arrested 
couple. The military provided details on the arrest, while 
the couple’s lawyers insisted that the Tiamzons were NDF 
consultants and were covered by the Joint Agreement on 
Safety Immunity Guarantees (JASIG).

A third report delved into the issue of JASIG immunity and 
whether the Tiamzons were indeed covered by the 
agreement. An NDF statement was quoted as saying that 
JASIG applied to the couple. Former chair of the GPH 
panel Silvestre Bello agreed with the NDF regarding 
Wilma Tiamzon. The GPH peace panel, however, was 
quoted as saying JASIG had been rendered inoperative 
because the NDF failed to open its files.

In contrast, TV Patrol, the ABS-CBN prime time news 
programme, placed the report on the arrest of the 
Tiamzon couple tenth in its sequence of news reports for 
March 23rd. The report of the arrest came after three 
reports about fires in Tondo, Pasig and Caloocan;  



10

  NOREF Report – September 2015

a hostage taking; a jeepney incident in Nueva Ecija; an oil 
price rollback; a feature about Isabela pancit; a report 
about a fake priest; and one dealing with expired relief 
goods.

The report also featured Karapatan demanding the release 
of the Tiamzons and quoted the military as saying that the 
arrest was a huge victory for it. Unlike the 24 Oras report, 
TV Patrol got the views of Malacañang through Sec. Edwin 
Lacierda, the presidential spokesperson, who said that the 
government was ready for possible retaliation.

Compared with news about developments related to the 
Bangsamoro peace deal, coverage of the CNN tended 
toward the negative and hardly touched on peace negotia-
tions or where things stood between the rebel group and 
the GPH. This negative orientation contrasts with the 
optimistic – although guarded – framing of reports on the 
Bangsamoro peace deal. This is probably because 
negotiations had been going on in a spirit of give and take 
for the first half of the Aquino administration, which 
resulted in a peace deal being signed. There was thus 
movement in the negotiations that resulted in an optimis-
tic atmosphere. 

3. Peace reporting on Muslim conflict
Soriano (2015: 87) observes,

One event which both programs [24 Oras and TV Patrol] 
aired provides insight into the difference between 
Bangsamoro reports and CPP-NPA reports in the 
Philippine media. The day of the CAB signing, March 
27, a group of Moros were in Mendiola for a peace 
rally, expressing their support for this very hopeful 
development. Nearby, a group of militants were 
protesting the arrest of the Tiamzon couple for 
allegedly being a violation of terms agreed upon 
during peace negotiations. The two groups met, and 
violence ensued. The reports quote the Moros saying 
they were gathering peacefully. The militants were 
portrayed as the instigators of violence. 

In Lee and Maslog’s (2005) pioneering study of peace 
journalism, it is interesting to note that the Philippine Daily 
Inquirer and Philippine Star were found to be practising 
peace reporting compared to other leading English 
language newspapers in Asia. This was despite the fact 
that at the time the research for the article was being 
conducted the Estrada administration was waging its 
all-out war against the MILF insurgents. The study found 
that 52% of the reports on the Philippine military conflict 
with the MILF had a peace journalism framing.  

News values cannot, of course, be ignored here, and 
conflict has significant news value. In the case of the 
Philippine mainstream media, Soriano (2015) observes 
the highlighting of conflict instead of peace when the 
media report on the CNN. This observation was made in 
comparison to developments regarding the Bangsamoro, 
the MILF and the Moro quest for self-determination. 
Soriano (2015: 86-87) writes,

Reports about the CPP-NPA tended to focus only on 
clashes, ambushes and explosions in isolation and 
these events were presented as if occurring outside of 
the broader timeline of the still-ongoing communist 
insurgency, and the on-again- off-again peace 
negotiations of the NDF with the GPH ....

This is a significant omission on the part of the 
Philippine media, because peace issues are not 
restricted to the Moro conquest for self-determina-
tion. Like the Moro insurgency, the long-running 
communist insurgency (the NPA celebrated their 45th 
year this year [2014]) in the country has resulted in 
tens of thousands of casualties and is far from over. 
And “neither side will win militarily” is how the 
International Crisis Group describes the relationship 
between the Philippine government and the NPA.

And yet most reports in the mainstream media about 
this other armed conflict have not really been contex-
tualized.

But even before peace talks between the GPH and CNN 
bogged down, the issue would seem to be a challenging 
one for journalists to cover. Even if one wanted to carry 
out sustained reporting on the talks, what is there to 
report when there is an impasse, or when talks are taking 
place, but they appear not to lead to any significant 
developments?

VII. Ownership structure of the Philippine 
mass media
“Freedom of the press is guaranteed only to those who 
own one.” A. J. Liebling
Journalists’ obsession with conflict as having news value 
can be traced to the free enterprise nature of the Philip-
pine mass media, which have to attract a wide readership 
and high ratings to earn profits for their owners. And the 
only way to do this is to have more conflict – and, we 
should add, gossip, scandal, sex and celebrity “news” – in 
the news pages. 



11

NOREF Report – September 2015

The Philippine press enjoys political freedom, but not eco-
nomic freedom. The news media are at the mercy of their 
advertisers, who monitor readership and ratings. They are 
also beholden to their owners, who demand profits as the 
bottom line. 

1. Pre-martial law oligarchs
In pre-martial law days (before 1972), five tycoons, four of 
whom had vast business empires, owned about 90% of 
the country’s mass media – newspapers, magazines, 
radio and television (Maslog, 1994). They were:

1.	 Andres Soriano Jr., who owned the Philippines Herald, 
Radio Mindanao Network and Inter-island Broadcast-
ing, together with the San Miguel Corporation and 
various large enterprises; 

2. 	Eugenio Lopez Sr., who owned the Manila Chronicle and 
ABS-CBN radio and television network, together with 
the monopolistic Manila Electric Company (Meralco), 
and controlled the sugar industry, among many others. 
In 1967 he and his family owned 25% of the wattage 
needed to run 203 radio stations in the country and 
controlled 41% of the wattage needed to power the five 
television stations that belonged to them; 

3. 	Manuel Elizalde, who owned the Manila Evening News 
and the Metropolitan Broadcasting Company, which 
operated seven radio and two television stations. 
Elizalde was also involved in mining, import and 
export, steel and iron, and shipping, among others; 

4. 	Hans Menzi, who owned the Manila Bulletin and the 
leading vernacular magazines at the time, led by 
Liwayway and Bisaya, together with holdings in citrus, 
rubber and coffee plantations, a paper mill, and a 
trading company; and

5. 	Ramon Roces Sr., who owned the leading daily at the 
time, the Manila Times, and several radio and televi-
sion stations of the Associated Broadcasting Company. 
He was the only one among the media oligarchs who 
did not have vast business enterprises in addition to 
his media empire.

One of the pre-martial law business tycoons, Andres 
Soriano, has admitted that “the newspapers in Manila 
push vested interests” (cited in Maslog, 1994: 29). A top 
journalist has confirmed that “most newspapers are 
extensions of business empires. We are a country where 
unfortunately, keeping a newspaper is a good defense 
weapon for his business” (cited in Maslog, 1994: 29). 

Another top media executive declared in a speech: 

Big business can use their media for the promotion of 
special interests. Or, negatively, they can hold back 
legitimate criticism, for fear of antagonizing political 
allies .... In the words of one exasperated publisher, 
“We need our paper like some people need guns—to 
protect ourselves!” Considering, however, that the 
business interests owning papers are also in other 
enterprises, it is not hard to see how they can be 
influenced or coerced into cooperating with the 
government (cited in Maslog, 1994: 29) 

2. Martial law oligarchs
One of the reasons given by President Marcos for declar-
ing martial law in 1972 was to dismantle the oligarchs’ 
media empires. The irony, however, was that after 
declaring martial law, Marcos promptly installed his own 
business cronies as the new media and business oli-
garchs. The new post-1972 oligarchs were:

1. 	Roberto S. Benedicto, who published a group of papers 
led by the Daily Express and ran the Radio Philippines 
Network of radio and television stations, which were 
confiscated from the Lopezes. Benedicto also took 
over control of the sugar industry as head of the 
Philippine Sugar Commission, and had interests in 
hotels, shipping and banking, among others;

2.	 Benjamin Romualdez Jr., the brother of the First Lady, 
Imelda Marcos, who owned the Times Journal, Manila 
Journal, People’s Journal and several sister publica-
tions. At the same time he was governor of Leyte, an 
assemblyman and ambassador to the U.S., while 
having major holdings in various business companies, 
including PCI Bank and Meralco;

3. 	Kerima Polotan Tuvera, who owned Oriental Media, Inc., 
the Evening Post, Metro Manila Times, Orient News, Focus 
Magazine, and World News. Tuvera was the biographer 
of Imelda Marcos and wife of Juan C. Tuvera, who was 
President Marcos’s executive secretary; and  

4. 	Hans Menzi, who was the only crony among the 
pre-martial law oligarchs who retained his media 
and business empires under the new martial law 
regime.

The Philippine mass media flourished in freedom after 
the 1986 People Power Revolution. But unbridled freedom 
soon led to excesses – sex-laden and gossip-filled 
tabloids, broadsheets with screaming political headlines, 



12

  NOREF Report – September 2015

and biased news reports and columns, depending on 
which publication journalists were writing for. 

3. Today’s oligarchs 
Currently, big business continues to control the big media 
empires. According to the Media Times (2015) the ABS-
CBN Corporation is owned by the Lopez family, while the 
GMA Network is owned/controlled by Felipe Gozon, 
Gilberto Duavit and Menardo Jimenez. These individuals/
families have interests in telecommunications, power 
generation and distribution, and real estate and banking.

The Media Times (2015) adds that the top three national 
dailies – the Philippine Daily Inquirer, Philippine Star and 
Manila Bulletin – are owned by the Prieto, Belmonte and 
Yap families, respectively. These people also have inter-
ests in real estate, services, publishing, shipping, banking 
and education.

A recent development is that a new business tycoon has 
gone into the media business. Manuel V. Pangilinan now 
owns 10% equity in the Inquirer and a majority of stock 
(60%) in the Star. He also owns BusinessWorld and the 
third-ranking television network, TV 5, a subsidiary of his 
telecommunications giant Philippine Long Distance 
Telephone Company (PLDT).

The Media Times (2015) says:  

The interlocking ownership of huge business and 
media empires threatens the independence and 
autonomy of the press in the Philippines The coverage 
of developments in any of the enterprises could be 
easily manipulated or be left uncovered in the news. 

An illustration of the influence of the media’s ownership 
was the way in which the media reported the Pangilinan 
takeover of the Philippine Star. Newspaper columnist 
Roberto Tiglao reported in the Manila Times on April 6th 
2014 that

On March 28, Manuel Pangilinan, confirmed Philippine 
Long Distance’s PLDT Beneficial Trust Fund had 
signed an agreement to acquire the holdings of 
Speaker Feliciano Belmonte’s family to become the 
controlling 60 percent stockholder (Tiglao, 2014d).

Tiglao (2014d) added: 

Journalists underplayed or even didn’t report this 
development that would have far-reaching conse-
quences for their industry. It is a development that 

could mean not just the capture of the Philippines 
Fourth Estate by an Indonesian tycoon, but the end of 
an independent media. 

The Inquirer merely reported the takeover in a bland 
business news article: 

PLDT said in a stock exchange filing that MediaQuest 
Holdings Inc., through wholly owned Hastings Hold-
ings Inc., would increase its ownership in the Philip-
pine Star to 51 percent .... MediaQuest, which owns 
other media assets in the country including controlling 
stakes in TV 5 and Businessworld and a minority stake 
in The Philippine Daily Inquirer, is wholly owned by the 
PLDT Beneficial Trust Fund (cited in Tiglao, 2014d).  

The real news here, as Tiglao (2014d) emphasised, was 
that an Indonesian tycoon, Anthoni Salim, through his 
partnership with Manuel V. Pangilinan, was able to own 
mass media in the Philippines, despite the fact that the 
constitution prohibits foreigners from owning the coun-
try’s mass media.

4. Duopoly
Currently, the television media landscape in the 
Philippines has become a duopoly, with giants ABS-CBN 
and GMA News getting the lion’s share of viewership. 
The owners of these media empires also have interests in 
various other businesses (see Table 1, below). 

For example, the Lopezes, the owners of ABS-CBN, also 
have interests in sustainable energy development, 
infrastructure, property development, green manufactur-
ing and telecommunications; and investments in manu-
facturing, electric utilities, solar manufacturing and 
services, property development, and remittance. This is in 
addition to their media-related businesses like broadcast-
ing, cable TV and telecommunications, the entertainment 
industry, movies, music, magazines, marketing retailing, 
CDs, VCDs, videos and books.

5. New kid on the block
A new player, Kapatid TV, has emerged recently, and 
although it has the resources to compete with the 
established players because of financing from the Indone-
sian Salim Group empire, operating in the Philippines in 
partnership with the Manuel V. Pangilinan group of 
companies, it is still struggling to attract viewers.

Rigoberto Tiglao has pointed out an alarming trend in 
Philippine media ownership. The Indonesian Salim 
conglomerate has bought shares in the two leading 



13

NOREF Report – September 2015

newspapers in the country, the Philippine Star and the 
Philippine Daily Inquirer, through what Tiglao (2014c) calls 
an elaborate corporate operation: 

The Salim-PLDT media complex could become the 
most powerful one in the country, since it can combine 
the strengths of television, print (both broadsheet and 
tabloid), radio, the Internet, mobile telephony (which 
PLDT through Smart and Sun dominates) – and of 
course the financial resources of PLDT as well other 
major firms under the Salim empire. 

The Salim group’s ownership not just of Philippine media 
institutions, but also of utility firms like Meralco, Maynilad 
Water and PLDT, does not bode well for freedom of the 
press in the country. The Salim group’s business interests 
are so far-reaching that they invade major activities of the 
average Filipino consumer. According to Tiglao (2014b): 

Chances are, you won’t spend a day without a Salim 
firm getting a cut of your expenses.

When you turn on light, chances are, you’ll be making 
money for a Salim firm, the ultimate parent company 
now of Meralco (see my column February 24). When you 
use your cell phone, you’ll likely be paying Salim-
controlled mobile phone companies – Smart and Sun, 
which together has 2/3 of the market. If you live in the 
western part of greater Manila, in any of its 17 cities 
and towns, the water you pay for is from his Maynilad 
Water Services, the country’s biggest water concession.

When you travel on the expressways, part of the toll 
you’ll pay goes to Salim, through his Manila North 
Tollways and Cavitex, which together make up the 
country’s largest tollway operator that runs 64 percent 
of the country’s toll roads.

If you get sick (and if you can afford it, that is), you’d be 
probably treated in one of his six hospitals, which 
include the most venerable ones such as Cardinal 
Santos and the Makati Medical Center, and the 
newest, Asian Hospital in Alabang.

And if you’re reading either two of the country’s 
biggest newspapers, Philippine Star and Philippine Daily 
Inquirer or even the has-been business paper Busi-
nessWorld, or if you’re watching TV-5, Salim’s execu-
tives control those too.

This monopolisation of media ownership by a handful of 
powerful people is not healthy for a democracy. As media 

critic A. J. Liebling (1960) warns, “Freedom of the press is 
guaranteed only to those who own one”. In the case of the 
Lopezes, Duavits, Gozons, Jimenezes, Yaps and 
Belmontes, at least we can be comforted by the fact that 
they are Filipinos. In the case of the Salim group, how-
ever, the constitutional prohibition on foreign media 
ownership has seemingly been ignored/bypassed through 
elaborate corporate layerings.

It is worth pointing out that ownership of Meralco, the 
electric business monopoly, has passed from one media 
owner family to another: from the Lopezes, who own 
ABS-CBN, to the MVP group of companies through the 
Salim group, owner of Kapatid TV. In Tiglao’s series, he 
says:

Whatever happened to the old-elite Lopez clan, whose 
name had been synonymous with Meralco? After the 
Lopezes bought Meralco from its US owners in 1962, 
after they lost Meralco to Marcos’ brother-in-law 
Kokoy Romualdez, and then, after the EDSA revolu-
tion, President Cory handed back Meralco to them. 
The Lopez clan then, in 2009, sold most of the Meralco 
shares to the Indonesian Salim’s firms. The Lopezes 
now hold only 4 percent of Meralco.

One of course could believe that Mr. Pangilinan has full 
autonomy in running the First Pacific empire, and that he 
is of course the most patriotic of Filipinos. That would be 
supremely naive, unless one is in a socialist system.

But most of the Meralco and PLDT profits flow not to 
Pangilinan through his 1 percent or token shares in 
those firms, but to their owners. The lion’s share would 
be claimed by Salim, and the rest by the thousand or so 
US and European portfolio investors in First Pacific.

Pangilinan may be the most patriotic of Filipinos, but 
what happens if one morning, Salim wakes up 
deciding to replace him with the best executive the 
world can offer? He can even just pick from the list of 
the best CEOs in the world the Harvard Business 
Review annual determines.

And of course, what if, God forbid, Salim passes away, 
and we learn that the Indonesians had found a way for 
Salim’s holdings to be turned over to the state of 
Indonesia, which may have a policy of cut-throat 
competition with its neighbors? (Tiglao, 2014a).

Table 1 summarises the current chain of ownership of the 
Philippine mass media.



14

  NOREF Report – September 2015

Owner and business Newspapers Radio stations TV stations

ABS-CBN
•	 The Lopezes, through 

Lopez Holdings 
Corporation (formerly 
Benpres Holdings 
Corporation)

•	 Broadcasting, cable and 
telecommunications, 
sustainable energy 
development, 
infrastructure, property 
development and green 
manufacturing, 
telecommunications; 
investments in 
manufacturing, electric 
utilities, solar 
manufacturing and 
services; investments in 
property development, 
entertainment industry, 
movies, music, 
magazines, remittance, 
marketing, and cargo 
services; retailing CDs, 
VCDs, videos and books 

•	 http://www.abs-cbnnews.
com/ (online news portal)

•	 Magazines: Metro, Metro 
Home & Entertaining, Metro 
Weddings, Metro Society, 
Vault, Working Mom, Food, 
StarStudio, Chalk, MYX, 
Barbie, Star Magic 
Catalogue, UAAP

•	 Operates three AM 
band and 14 FM band 
stations

•	 AM: DZMM 
•	 Radyo Patrol 630 

Manila; also in 
Palawan, Cebu, 
Davao

•	 FM: MOR 101.9 
Manila For Life; also 
in Baguio, Laoag, 
Dagupan, Santiago, 
Isabela, Batangas, 
Puerto Princesa, 
Española, Naga, 
Legazpi, Iloilo, 
Bacolod, Cebu, 
Dumaguete, 
Tacloban, 
Zamboanga, Cagayan 
De Oro, Davao, 
General Santos, 
Butuan, Cotabato

•	 Flagship station is ABS-CBN Channel 2, 
regional network of 25 originating 
stations, eight affiliates, and strategically 
located 

•	 Relay stations across the archipelago 
•	 TFC: U.S., Canada, Europe, Australia, 

Middle East, Japan, other Asia-Pacific 
countries via cable TV, direct-to-home 
satellite, Internet Protocol Television 
(IPTV), and the Internet through TFCNow!

•	 Cable television channels: ABS-CBN 
News Channel, Balls, Cinema One, 
DZMM TeleRadyo, Hero, Jeepney TV, 
Knowledge Channel, Lifestyle Network, 
Myx, O Shopping 

•	 International networks: ABS-CBN 
International, ANC International, BRO, 
Cinema One International, Myx TV  
(North America), The Filipino Channel

•	 VHF: Albay, Batangas, Calbayog, Daet, 
Iloilo, Jolo, Masbate, Abra, Bayombong, 
Butuan, Mountain Province, Naga, 
Occidental Mindoro, Vigan, Dumaguete, 
Olongapo, Surigao, Zambales, Batanes, 
Bukidnon, Cagayan de Oro, Isabela, 
Manila, Tacloban, Baguio, Cebu, General 
Santos, Tuguegarao, Zamboanga, 
Bacolod, Davao, Iligan, Kidapawan, 
Koronadal, Legazpi, Agusan Del Sur, 
Cotabato, Catanduanes, Catbalogan, 
Laoag, Ozamiz, Palawan, Sorsogon, 
Bohol, Kalibo, Pagadian

•	 UHF: San Pablo, Pampanga, Antique, 
Dipolog, Balanga, Rizal, Lipa, Bulacan, 
Tarlac, Tagaytay, Nueva Ecija, Dagupan, 
La Union, Tandag, Sipalay, Mati, Lucena, 
Baler, Roxas, Calapan

•	 ABS-CBN Sports+Action Channel 23: 
Baguio, Abra, Mt. Province, Laoag, Vigan, 
La Union, Dagupan, Tuguegarao, Isabela, 
Bayombong, Botolan, Pampanga, 
Olongapo, Bulacan, Nueva Ecija, Tarlac, 
Baler, Batangas, Lucena, Rizal, San 
Pablo, Occidental Mindoro, Palawan, 
Naga, Legazpi, Albay, Daet, Masbate, 
Sorsogon, Kalibo, Roxas, Iloilo, Bacolod, 
Cebu, Dumaguete, Bohol, Tacloban, 
Catbalogan, Calbayog,  Zamboanga, 
Dipolog, Pagadian, Cagayan de Oro, 
Bukidnon, Ozamiz, Iligan, Davao, Mati, 
General Santos, Koronadal, Kidapawan, 
Butuan, Surigao, Agusan Del Sur, 
Cotabato, Jolo

Table 1: Chain of ownership of the Philippine mass media, 2015



15

NOREF Report – September 2015

Owner and business Newspapers Radio stations TV stations

GMA News
•	 GMA Holdings, Inc. 
•	 GMA is mostly owned by 

the Duavit, Gozon and 
Jimenez families

•	 Law, real estate, talent 
management, films, 
banking, finance

•	 GMA News Online, 
Philippine Entertainment 
Portal

•	 24 radio stations 
throughout the 
country

•	 AM: Super Radyo 
DZBB 594 kHz; also 
in Iloilo, Cebu, Davao

•	 FM: Barangay LS 
97.1 DWLS FM 

•	 Operates a network of 47 VHF and 33 
UHF TV stations throughout the country

•	 GMA News TV 11 Manila, Baguio, Laoag, 
Dagupan, Tuguegarao, Aparri, Isabela, 
Olongapo, Batangas, Occidental Mindoro, 
Puerto Princesa, Naga, Legazpi, 
Masbate, Kalibo, Roxas, Iloilo, Bacolod, 
Cebu, Dumaguete, Tacloban, Borongan, 
Zamboanga, Dipolog, Pagadian, Cagayan 
de Oro, Ozamiz, Davao, General Santos, 
Cotabato, Butuan, Surigao, Jolo

•	 International TV channels: GMA Pinoy TV, 
GMA Life TV, GMA News TV International

Kapatid TV 5
•	 Board of Trustees for the 

Account of Beneficial 
Trust Fund Created 
Pursuant to the Benefit 
Plan of PLDT Co., part of 
the Indonesian 
conglomerate Salim 
group, more popularly 
known in the Philippines 
as the MVP group of 
companies, named after 
Manuel V. Pangilinan, 
although he has a very 
small percentage of 
shares

•	 Electricity distribution in 
Metropolitan Manila, 
telecommunications, 
water distribution 
services, tollways, 
hospitals, mining

•	 InterAksyon.com  
(TV 5’s online news portal)

•	 Through Hastings 
Holdings, Inc., shares in: 
Philippine Star (51% share), 
BusinessWorld Publishing 
Corp. (70% share), 
Philippine Daily Inquirer 
(12% share)

•	 Originating stations: 
Radyo 5 92.3 News 
FM, Palawan, 
Bacolod, Cebu, 
Cagayan De Oro, 
Davao, General 
Santos 

•	 Relay from DWFM 
Manila

•	 Kapatid TV 5 and Pilipinas Global 
Network Ltd (TV 5 International)

•	 NBC-41 UHF TV: AksyonTV 41 Puerto 
Princesa, Manila, Baguio, Naga, 
Pampanga, Davao, Zamboanga, General 
Santos, Ozamiz, Cagayan De Oro, Cebu, 
Bacolod, Iloilo, Tacloban, Dagupan, 
Kapatid TV 5, Aksyon TV 

•	 International: U.S., Canada, Middle East, 
North Africa, United Arab Emirates, 
Kuwait, Guam Australia, Papua New 
Guinea, Hong Kong

Philippine Daily Inquirer
•	 Board of Trustees for the 

Account of Beneficial 
Trust Fund Created 
Pursuant to the Benefit 
Plan of PLDT Co. has a 
12% share through 
Hastings Holdings, Inc. 
The remaining 88% is 
owned by various 
companies and 
individuals with the 
following among the 
major stockholders: LRP, 
Inc. (59.71%), Excel 
Pacific Holding Corp. 
(13.08%), Inquirer 
Holdings (10.26%), and 
Mediacom Equities 
(10.04%)

•	 Inquirer Group of 
Companies: Online job 
market matching, 
information system, 
global positioning system, 
delivery and courier 
services, newspaper and 
commercial printing, 
mobile and digital 
applications provider

•	 Inquirer.net (online news 
portal), Philippine Daily 
Inquirer, Inquirer Libre, 
Bandera, Cebu Daily News, 
Hinge Inquirer Publication 

•	 Radyo Inquirer DZIQ 
990 AM 



16

  NOREF Report – September 2015

Owner and business Newspapers Radio stations TV stations

PhilSTAR Daily, Inc.
•	 51.0% owned by the PLDT 

Group through Hastings 
Holdings, Inc.

•	 Remaining majority 
shares belong to the 
family of Feliciano R. 
Belmonte Jr., 
a congressman and long-
time speaker of the 
House of Representatives

•	 Printing, Internet 
company

•	 http://www.philstar.com/ 
(an online news portal), 
Philippine Star, Pilipino Star 
Ngayon, The Freeman, 
Banat, People Asia Magazine

Manila Bulletin Publishing 
Corporation
•	 54.18% owned by U.S. 

Automotive Co., Inc. 
Emilio T. Yap has 0.74% 
ownership 

•	 Hotel, bank, university, 
medical laboratory, 
investment, real estate, 
automotive

•	 Manila Bulletin, Tempo, 
Balita, Philippine Panorama, 
Style Weekend, Travel 
Magazine 

•	 Monthly magazines: 
Agriculture, Cruising, Sense 
and Style, Animal Scene, 
Sports Digest, Liwayway, 
Bisaya, Hilgaynon, 
Bannawag 

only interfere in such coverage if stories affected the 
politics of the owners or advertising revenues.

Owners, it was claimed, do not meddle with news depart-
ments – e.g. what news to cover and how. Does ownership 
have a say on news coverage of the peace process? Own-
ers can influence such coverage if they wish (since they 
are owners), but they do not: “I have not heard of any 
instance that they have”, said one media executive who 
spoke for the others.  

One respondent, the associate editor of a leading Manila 
newspaper, when asked about her perceptions of whether 
and how media owners try to influence the editorial 
process and coverage of peace negotiations, denied that 
such a thing took place.

Owners, it was claimed, do not meddle with the contents 
of their papers as long as these papers make money. They 
make money when the contents are readable and appeal 
to readers. For the most part the market determines 
contents. 

Owners, it was claimed, do not interfere with the running 
of their papers. The editors know when their stories will 
affect big advertisers and take care not to antagonise 
them.

1	 Kapayapaan is a loose organisation with members from the church, academics, students, workers, peasants and various people’s organisations. The group 
aims to generate support for the resumption of peace talks between the NDF and GPH. See <http://www.facebook.com/KapayapaanCampaignPH/
Info?ref=page_internal>.

2	 The group is led by ex-congressman and former agrarian reform secretary Hernani Braganza. According to news reports, Braganza met with key CPP and NPA 
officials in a rebel lair in Surigao del Sur on December 26th 2014. This initiative is informal and unofficial, but known to Malacañang.

6. Philippine media’s global reach
Because of the Internet, the reach and coverage of the 
Philippine media have gone global. All media outfits have 
an online version, and this has allowed newspapers like 
the Philippine Daily Inquirer to compete with television 
giants ABS-CBN and GMA News in terms of audience 
reach.

VIII. The impact of ownership on the 
peace process
The next question is whether ownership influences or 
affects media reporting of the GPH conflict with the CNN 
rebels. A series of interviews with key informants involved 
with the peace process – two former government peace 
panel negotiators; two leftist congressmen, one of whom 
was chair of the NDF panel of negotiators; and three 
media executives who are also journalists themselves 
– give some insights into the issue. 

Does ownership influence or affect media reporting of the 
GPH conflict with the CNN rebels? The answer that 
informants gave was a unanimous “no”: big business 
owners want peace, they all said. They, who are media 
executives themselves and non-media opinion leaders, did 
not believe that media owners tried to influence coverage 
of the peace process. Media owners, it was claimed, would 



17

NOREF Report – September 2015

Owners and management, it was claimed, participate in 
the process of new coverage only to ensure that big, 
controversial stories are balanced, not libelous; that they 
do not antagonise advertisers; and that the newspaper 
obtains the views of politicians mentioned in controversial 
stories. 

One of the two leftist interviewees gave a slightly different 
perspective on the issue of whether and how media 
owners influence peace process coverage. He said, 

In general, the peace process is covered, but there is 
bias in favour of the official narrative of the govern-
ment side in the peace process. Its opinions are 
quoted more and given more weight. In general 
corporate interest is not sympathetic to the agenda of 
the NDF and there is a natural tendency to play up the 
government side. 

Understandably, the media cover the government side of 
the narrative for the simple reason that the rebels are 
inaccessible in their mountain hideouts. This tends to bias 
news coverage in favour of the government side.

IX. Recommendations
1. Jumpstart the stalled GPH-CNN peace pro-
cess 
It is the right time to jumpstart the stalled GPH-CNN 
peace process now, before President Benigno Aquino’s 
term ends, with no less than the two top CNN leaders 
– Jose Maria Sison and Luis Jalandoni – calling for this in 
media interviews. Former chief CNN negotiator Satur 
Ocampo also endorsed it in his January 3rd 2015 Philip-
pine Star column (Ocampo, 2015).

Asked in an interview whether the Aquino government is 
too preoccupied with the Bangsamoro Basic Law (BBL) 
now being debated in Congress, Ocampo replied that this 
is not sufficient reason to dismiss the idea of resuming 
talks with the CNN. The panel negotiating with the CNN 
will be composed of different people with their own 
expertise and will be discussing different issues from 
those related to the BBL. So the two negotiations can 
proceed simultaneously but at their own pace.  

The next question is how to convince the government to 
start the peace process with the CNN. The problem is that 
while the government responds to public opinion, at 
present no public opinion is pushing for the resumption of 
talks with the CNN.

2. Stir up public opinion to support  
the resumption of the peace process
In an interview, former government peace panel negotia-
tor Moncupa stressed that there is no public support for 
the peace process at the moment. Therefore there is no 
push from the public for the resumption of peace negotia-
tions.

There is a need to stir up public opinion regarding the 
peace process and bring the process to the fore. Public 
awareness regarding the process must be increased and 
a campaign should be started for the resumption of 
negotiations. 

There is a need for a peace settlement, Moncupa said, 
and the peace process needs to be restarted. He recom-
mended that peace advocates develop a communication 
plan to revive public awareness in order to lead to a 
resumption of negotiations.

In his column, on the other hand, Ocampo (2015) suggests 
the following steps to stir up public opinion and restart 
negotiations with the CNN:

•	 Peace advocates should continue to press both sides to 
go back to the negotiating table, address the root 
causes of the conflict and honour all agreements. 
Notable initiatives have come from the Philippine 
Ecumenical Peace Platform, while last year [2014] 
a broad grassroots peace movement called 
Kapayapaan2 added its support. 

•	 Late last year a separate, informal initiative2 led by a 
former GPH panel member reportedly with strong 
Malacañang links and a rapport with the NDF started 
to broker a new accelerated timeline, with “doable” 
targets, for resuming the formal peace talks.  

Former OPAPP head Atty. Jess Dureza is in favour of 
resuming negotiations with the CNN and suggests that 
news media play an important role in providing an 
enabling environment for a resumption of talks. In an 
interview Dureza said, 

One way is to interview and write stories quoting 
statements from sectors supportive of the resump-
tion. These sectors, as talking heads, must come from 
mainstream and NOT those identified with the left, to 
gain traction, for example, heads of business sectors 
or chambers of commerce, etc.



18

  NOREF Report – September 2015

Periodic background materials or statements must 
also be fed to known newspaper desks and columnists 
to keep the issue of peace talks alive in the public 
mind. We need to maintain their attention and interest 
in the matter.  A basic consideration is to create an 
enabling environment for peace talks to be held. A 
“public clamour” must be generated, otherwise 
government will not take the initiative. 

And finally, Dureza suggested that 

Third party interlocutors (like Norway) must start 
shuttling between Manila and Utrecht to revive 
interest and these efforts must be reported by media, 
although in very subdued tones, just to nurture public 
attention and keep the flame burning. If possible, Jose 
Maria Sison and his lieutenants must be advised to 
tone down their “attacks” on OPAPP, and instead 
promote a culture of peace.

This point is endorsed by Satur Ocampo, who said in his 
January column in the Philippine Star that there is need 
for 

the Norwegian government’s sustained efforts, as 
third party facilitator, to break the impasse. In 2012 
and 2013 it sponsored and facilitated informal bilateral 
meetings to discuss a 2011 proposal for a truce and 
alliance the NDFP had directly addressed to President 
Aquino (Ocampo, 2015).

After the current preoccupation with the BBL, the AIJC 
could organise a series of multisectoral forums on the 
GPH-CNN peace process. The overall objective is to 
create multistakeholder demand for the resumption of 
the peace process and the articulation of views on the 
GPH-CNN peace agenda.

3. Upgrade the quantity and quality of peace 
process coverage
These considerations go together. In an interview wise 
words came from Jess Dureza, who was a community 
journalist before he became the Philippine government’s 
press secretary. To quote him:

Peace reporting or covering peace negotiations is 
a special field. Reporters must have a deep back-
ground of the peace process so that stories are not 
treated like ordinary events, given that there is great 
sensitivity to context, accuracy, precision of language, 
etc. A blaring headline can disrupt what otherwise is a 
positive development in the talks. The rule is: negotia-
tions should be behind closed doors and negotiations 

should not take place in the media. Contentious issues 
between panels are best discussed in executive 
sessions rather than in the public domain.

During my time we continued to give media briefings 
and backgrounders, and developed a regular pool of 
media reporters who have some understanding of the 
nuances of peace negotiation developments. 

Prudence (not big headlines and sensational lead 
paragraphs) and accuracy in press reports help 
nurture the process. In fact, joint statements or 
communiqués jointly issued by both sides are stand-
ard. (Behind the scenes, panels debate over words, 
even where to place the commas, in preparing those 
joint statements before they are released. I used to 
call newspaper editors to assign specific reporters to 
cover the peace process, and not just anyone to jump 
in at any time.)

The AIJC could organise a distinct series for journalists in 
Metro Manila and the provinces focusing on the following: 
(a) a presentation of the results of recent media studies 
on the quality of news media coverage of the peace 
process, highlighting strengths and weaknesses;  
(b) a discussion of historical and contextual issues by 
scholars to provide background information to help 
journalists produce in-depth or more incisive narratives; 
and (c) skills training on peace journalism (or conflict-
sensitive reporting).

The AIJC’s experience in setting up the “Website on 
Muslim Mindanao for Journalists and Other Communica-
tors” could be duplicated for the CNN issue. The website 
is an online resource for journalists that provides infor-
mation on the historical, sociocultural, and political 
context of Mindanao and the diverse perspectives in-
volved, so that journalists can cover the news with greater 
depth, balance and clarity. 

4. Seek media cooperation to develop full-time 
peace process reporters
None of the Philippine news media has full-time report-
ers assigned to cover peace processes, which means 
covering the two insurgencies in the country – those of 
the MILF and CNN. Any news about conflicts not involving 
these two groups is seen as a police story and not a peace 
process story. Perhaps it is time to develop journalists 
trained to understand the peace process and assign them 
full time to the peace process beat. If this beat is devel-
oped it will mean peace process stories will be given a 
proper context.



19

NOREF Report – September 2015

This means training the journalists assigned to this beat 
in the new concept and practice of peace journalism. If 
the mass media do not have the resources to spare to 
send these reporters to training courses, seminars or 
workshops, funding should be solicited from foundations 
and NGOs. 

5. Create a Centre for Peace Studies and Peace 
Journalism
This is a catch-all recommendation that will cover the 
research and training needed to resolve the many 
problems of covering conflict in the Philippines.

The AIJC could serve as a Centre for Peace Studies and 
Peace Journalism, undertaking research, training and 
networking activities that could contribute to peacebuild-
ing in the country. The AIJC’s track record in peace 
communication and advocacy includes numerous policy 
papers and research studies on peace issues; books such 
as Muslim and Christian Cultures: In Search of Commonali-
ties (2002) and Media as a Battlefield: Coverage of the War 
in Iraq (2003); peace-related projects such as the Commu-
nication Program for Court-Annexed Mediation and Commu-
nication Project for the Code of Muslim Personal Laws 
(CMPL) and Shari’a Courts; forums and training activities 
on peace journalism; and the “Website on Muslim 
Mindanao for Journalists and Other Communicators”.

Bibliography 
Abunales, D. 2014. “From war to peace: best practices of 
peace journalism as reported by the Inquirer.net and 
MindaNews during the Bangsamoro peace process.” 
Postgraduate dissertation, Centre for Peace and Conflict 
Studies, University of Sydney. 

Bahillo, M. A. & R. A. Ducut. 2011. “The press and the 
peace process: a case study of the Manila-based journal-
ists who covered the aborted 2008 MOA-AD.” Undergrad-
uate dissertation, University of the Philippines College of 
Mass Communication. <http://iskwiki.upd.edu.ph/index.
php/The_Press_and_the_Peace_Process:_A_Case_Stu 
dy_of_the_Manila-based_Journalists_who_Covered_the_
Aborted_2008_MOA- AD#.VDSgL4eRNFU>

Cole, B. 2006. “The Philippine media agent of stability or 
restraint?” In Conflict Terrorism and the Media in Asia. 
Abingdon: Routledge.

Conde, C. H. 2002. “Reporting without understanding.” 
Media Asia, 29(2): 67-70.

Davidson, P. W. 1974. “News media and international 
negotiation.” Public Opinion Quarterly, 38(2): 174-91.

Dela Cruz, M. I. D. 2008. “Covering the left: Abante Tonite’s 
coverage on the enemies of the state.” Plaridel, 5(2): 
43-66.

Galtung, J. & M. H. Ruge. 1965. “The structure of foreign 
news: the presentation of the Congo, Cuba and Cyprus 
crises in four Norwegian newspapers.” Journal of Peace 
Research, 2(64): 64-91. 

Hanitzsch, T. 2007. “Situating peace journalism in journal-
ism studies: a critical appraisal.” Conflict and Communica-
tion Online, 6(2). <http://www.cco.regener-online.
de/2007_2/pdf/hanitzsch.pdf>

Herman, E. S. & N. Chomsky. 1988/2002. Manufacturing 
Consent: The Political Economy of the Mass Media. New 
York: Pantheon.

ICG (International Crisis Group). 2011. The Communist 
Insurgency in the Philippines: Tactics and Talks Crisis Group. 
Asia Report no. 202. February 14th.

Kovach, B. & T. Rosenstiel. 2007. The Elements of 
Journalism: What Newspeople Should Know and the Public 
Should Expect. New York: Three Rivers Press.

Lee, S. T. & C. C. Maslog. 2005. “War or peace journalism? 
Asian newspaper coverage of conflicts.” Journal of 
Communication, 55(3): 311-29.

Liebling, A. J. 1960. “The wayward press: do you belong in 
journalism?” The New Yorker, May 14th.

Lingao, E. 2011. “Media at work: beating the war drums in 
Mindanao.” Philippine Journalism Review Reports.  
<http://www.cmfr-phil.org/2012/01/09/media-at-work-
beating-the-war-drums-in-mindanao/2/> 

Lynch, J. 2013. “Is peace journalism feasible? Pointers for 
research and media development.” In Ethical Space: 
The International Journal of Communication Ethics. UK: 
Abramis Academic.

Lynch, J. & J. Galtung 2010. “Reporting conflict: the low 
road and the high.” In Reporting Conflict: New Directions in 
Peace Journalism. St. Lucia: University of Queensland 
Press.



20

  NOREF Report – September 2015

Lynch, J. & A. McGoldrick. 2005. “Why is news the way it 
is?” In Peace Journalism. Gloucestershire: Hawthorn 
Press.

Lynch, J. & A. McGoldrick. 2012. “Responses to peace 
journalism.” Journalism, 14(8): 1042-56. 

Mallari, D & S. M. Barrameda. 2014. “Soldiers share 
Christmas cheer with NPA families, Mangyan folk.” 
Philippine Daily Inquirer, December 26th.  
<http://newsinfo.inquirer.net/659443/soldiers-share-
christmas-cheer-with-npa-families-mangyan-folk>

Mallari, D. T. & N. Dizon. 2014. “Joma says peace talks 
may resume next year.” Philippine Daily Inquirer, Decem-
ber 27th. <http://newsinfo.inquirer.net/659699/joma-
sison-says-peace-talks-may-resume-next-year> 

Maslog, C. C. 1994. The Metro Manila Press. Manila: Philip-
pine Press Institute.

Maslog, C. C., S. T. Lee & H. S. Kim. 2006. “Framing analy-
sis of a conflict: how newspapers in five Asian countries 
covered the Iraq war.” Asian Journal of Communication, 
16(1): 19-39.

McGoldrick, A. 2011. “Empathy and ethics: journalistic 
representation and its consequences.” In S. S. Ibrahim, 
L. Jake & A. H. Robert, eds. Expanding Peace Journalism: 
Comparative and Critical Approaches. Sydney: Sydney 
University Press.

Media Times. 2015. “Conglomerates take the field.” Centre 
for Media Freedom and Responsibility.

OPAPP (Office of the Presidential Adviser on the Peace 
Process). 2011. “Highlights of the GPH-NDF peace 
negotiations.” May.  
<http://www.opapp.gov.ph/cpp-npa-ndf/highlights>  

Ocampo, S. 2015. “Can GPH-NDFP peace talks gain 
ground in 2015? In at ground level.” Philippine Star, 
January 3rd. <http://www.philstar.com/opin-
ion/2015/01/03/1408944/can-gph-ndfp-peace-talks-gain-
ground-2015>

Palatino, M. 2014. “10 things to know about the world’s 
longest communist revolution.” August.  
<http://bulatlat.com/main/2014/08/15/10-things-to-
know-about-the-worlds-longest-communist-revolutio/> 
 

Pinlac, M. Y. & E. V. D. T. Dura. 2008. “Mindanao in the 
news: some minuses and a few pluses.” Centre for Media 
Freedom and Responsibility. <http://www.cmfr- phil.
org/2008/09/01/campus-journalism/> 

Rara, C. I. 2006. “Covering conflict in Mindanao: terror 
and the press.” Centre for Media Freedom and Responsi-
bility. <http://www.cmfr-phil.org/2006/09/27/covering-
conflict-in- mindanao-terror-and-the-press/>

Rifkin, J. 2010. “’The empathic civilization’: rethinking 
human nature in the biosphere era.” Huffington Post. 
<http://www.huffingtonpost.com/jeremy-rifkin/the- em-
pathic-civilization_b_416589.html>

Salaverria, L. B. 2014. “Aquino-Joma meeting a bad idea, 
says Trillanes.” Philippine Daily Inquirer, December 29th. 
<http://newsinfo.inquirer.net/660261/aquino-joma-sison-
meeting-a-bad-idea-says-trillanes>

Schaudt, S. & S. Carpenter. 2009. “The news that’s fit to 
click: an analysis of online news values and preferences 
present in the most-viewed stories on azcentral.com.” 
Southwestern Mass Communication Journal, Spring: 17-26.

Senga, K. P. (2000). “The role of Sunstar-Davao in the 
Estrada administration’s pursuit of the peace process 
efforts with the CPP-NPA-NDF in Mindanao.” 
Undergraduate dissertation, University of the Philippines 
College of Mass Communication.

Shinar, D. 2007. “Epilogue: peace journalism – the state 
of the art.” Conflict and Communication Online, 6(1). 
<http://www.cco.regener-online.de/2007_1/pdf/shi-
nar_2007.pdf> 

Soriano, J. 2015. “Reporting peace: writing the first draft 
of history.” Media Times: 82-87. Centre for Media Freedom 
and Responsibility. 

Sparre, K. 2001. “Megaphone diplomacy in the Northern 
Irish Peace Process: squaring the circle by talking to 
terrorists through journalists.” Harvard International 
Journal of Press/Politics, 6(88): 88-104. 

Spencer, G. 2005. “The Middle East.” In The Media and 
Peace: From Vietnam to War on Terror. New York: Palgrave 
Macmillan.

Tiglao, R. 2014a. “Indonesian magnate controls Meralco.” 
Manila Times, February 23rd. <http://www.manilatimes.
net/indonesian-magnate-controls-meralco/77962/>



21

NOREF Report – September 2015

Tiglao, R. 2014b. “How Salim group skirted foreign 
ownership limits.” Manila Times, March 3rd.  
<http://www.manilatimes.net/how-salim-group-skirt-
ed-foreign-ownership-limits/79660/>

Tiglao, R. 2014c. “The newest media mogul to take control 
of Star.” Manila Times, March 4th.  
<http://www.manilatimes.net/the-newest-media-
mogul-to-take-control-of-star/80182/>

Tiglao, R. 2014d. “The Star take-over: a threat to Philip-
pine media.” Manila Times, April 6th.  
<http://www.manilatimes.net/the-star-take-over-a-
threat-to-philippine-media/88095/>
 

Torres, J. Jr. 2008. “Reporting Mindanao: ‘a series of 
unfortunate events’.” Centre for Media Freedom and 
Responsibility. <http://www.cmfr-phil.org/2008/09/01/
reporting-mindanao-a-series-of- unfortunate-events/>

White, D. M. 1950. “The ‘gate keeper’: a case study in the 
selection of news.” Journalism Quarterly, 27: 383-90.

Wolfsfeld, G. 2001. “The news media and the Second 
Intifada: some initial lessons.” Harvard International 
Journal of Press/Politics, 6(113): 113-18.



Crispin C. Maslog, PhD, is a widely published writer, editor and 
professor of communication. A former journalist with Agence 
France-Presse, former director of the School (now College) of Mass 
Communication, Silliman University, and former professor of the 
College of Development Communication, UP Los Banos, he is now 
senior consultant at the Asian Institute of Journalism and 
Communication (AIJC). He is also chair of the board of directors of 
the Asian Media Information and Communication Centre (AMIC). 

Ramon R. Tuazon is president of the AIJC and secretary general of 
the AMIC. He has conducted media studies in the Philippines and 
other Asia-Pacific countries and has served as a consultant in 
communication for development programmes in the region. 

Daniel Abunales works as a reporter and multimedia editor at Vera 
Files, a non-profit media organisation based in Manila. He holds a 
master’s degree in peace and conflict studies from the University of 
Sydney. 

Jake Soriano covers social issues for Vera Files, including human 
trafficking, peace and conflict, and disability, filing reports from 
assignments in Tawi-Tawi, Maguindanao, London and Istanbul, 
among others. He has also contributed to the Global Post, the BBC 
and the Thomson Reuters Foundation.

Lala Ordenes works as a freelance editor, writer and researcher. As 
a journalist she has published articles for the Philippine Centre for 
Investigative Journalism and Vera Files, where she has also 
contributed to books about people with disabilities.

     THE AUTHORS

The Norwegian Peacebuilding Resource Centre 

Norsk ressurssenter for fredsbygging

Email: info@peacebuilding.no - Phone: +47 22 08 79 32

The Norwegian Peacebuilding Resource Centre (NOREF) is a 
resource centre integrating knowledge and experience to strengthen 
peacebuilding policy and practice. Established in 2008, it collaborates 
and promotes collaboration with a wide network of researchers, 
policymakers and practitioners in Norway and abroad.

Read NOREF’s publications on  
www.peacebuilding.no and sign up for notifications.

Connect with NOREF on Facebook or  
@PeacebuildingNO on Twitter

Disclaimer
The content of this publication is presented as is. The stated 
points of view are those of the authors and do not reflect those of 
the organisations for which they work or NOREF. NOREF does not 
give any warranties, either expressed or implied, concerning the 
content.


	Asian Institute of Journalism and Communication (AIJC)
	Abbreviations and acronyms
	I. Introduction and history: the peace process
	II. Objectives and methodology 
of the study

	III. Roles of the news media in conflict reporting 
	IV. Political economy and news coverage
	1. Reporting on the CNN lacks context 
	V. Current media framing of the peace process

	VI. Characteristics of media reporting 
	1. Lack of balance in the use of sources
	2. Reliance on government and military sources
	3. Peace reporting on Muslim conflict
	VII. Ownership structure of the Philippine mass media
	1. Pre-martial law oligarchs
	2. Martial law oligarchs
	3. Today’s oligarchs 
	4. Duopoly
	5. New kid on the block
	Table 1: Chain of ownership of the Philippine mass media, 2015
	6. Philippine media’s global reach
	VIII. The impact of ownership on the peace process

	IX. Recommendations
	1. Jumpstart the stalled GPH-CNN peace process 
	2. Stir up public opinion to support 
the resumption of the peace process
	3. Upgrade the quantity and quality of peace process coverage
	4. Seek media cooperation to develop full-time peace process reporters
	5. Create a Centre for Peace Studies and Peace Journalism

	Bibliography 

